Efteling - Diverse projecten


Efteling

Verwondering. Aandacht voor details. Fijne kleuren. Hoge standaard van kwaliteit. En altijd op zoek naar manieren om het kind te bereiken (en het kind in elke volwassene).

Monnikenwerk past bij de Efteling!

Al sinds 2010 werken we voor dit prachtige pretpark. We maakten al het Efteling Alfabet, diverse Gouden Boekjes, een nieuw logo, heel veel illustraties en nog veel meer.


Persoonlijk Sprookje

“Het Persoonlijk Sprookje” was een loyalty- en mediacampagne van de Efteling naar aanleiding van het zestigjarige jubileum van het park, samenhangend met de slogan van dat jubileumjaar: "Sprookjes bestaan".

In de campagne stond de Schrijfkabouter centraal: hij wist immers dat alle herinneringen van alle bezoekers aan de Efteling opgeslagen lagen in zijn holle boom. Door een aantal vragen te beantwoorden werd voor elke bezoeker een Persoonlijk Sprookjesboek samengesteld. Dit sprookjesboek was digitaal op te slaan, ook was het mogelijk om het boek in een papieren variant thuisgestuurd te krijgen.


Op z’n Eftelings…maar dan anders.

In de aanloop naar het 70-jarige jubileum werd Monnikenwerk gevraagd illustraties en een aantal productconcepten te maken. Dat moest natuurlijk “helemaal Efteling” voelen. Maar in dit geval dan wél in een ander jasje. We bewezen dat je in traditie verder kunt bouwen zonder direct naar beeld-grondlegger Anton Pieck terug te hoeven grijpen.

Efteling E - Studio Monnikenwerk

De sprookjes zoals ze verbeeld worden in het sprookjesbos van de Efteling leveren iconische beelden op en zijn kleine verhaaltjes op zichzelf. Wij hebben die beelden vertaald naar een nieuwe, frissere stijl.

Bestaande identity verrijken

Monnikenwerk is sterk in het oprekken, of zo je wil juist indikken, steviger maken, van bestaande visuele identiteiten. Altijd met als doel er meer uit halen. Een merk verrijken zonder de basis van de identiteit aan te tasten. Dat doe je door heel goed te kijken, te voelen. Uit te zoeken, samen met opdrachtgever, wat de kernwaarden zijn. Welke daarvan moeten versterkt? Welke mogen worden bijgestuurd? Welke stijl van beeld hoort daarbij?

De ervaring leert dat we meer uit een merk weten te halen dan een huisstijl lijkt te dicteren. Een grote meerwaarde van onze studio is dat we deze extra’s ook kunnen uitwerken en doorvertalen naar nieuwe concepten en/of producten.

Voor uitgaven van uitgeverij Rubinstein, waar we veel mee samenwerken, leverden we in deze stijl illustraties voor een aantal nieuwe Eftelingsprookjes: de Kikkerkoning, de Zes Zwanen, Sinbad de Zeeman en Max en Moritz.

Efteling Sprookjes Omnibus en Efteling Doeboek - Uitgeverij Rubinstein


Efteling Alfabet

Schetsen voor het Efteling Alfabet © Monnikenwerk

Voor bewegwijzering, advertenties en andere communicatie binnen en buiten het park is - op basis van handgeschreven letters door Anton Pieck - een gestileerder font gemaakt. Dat font diende op zijn beurt als vertrekpunt voor het Efteling Alfabet dat we hebben gemaakt.

In vroeger tijden werden door monniken bijbels en getijdeboeken geïllustreerd met zogenaamde initialen en miniaturen. Elk van die initialen ‘illustreerde’ (letterlijk: ‘verlichtte, verluchtigde’) een verhaal. Dat was het idee achter het Efteling Alfabet. Met allerlei elementen uit het park en sprookjes werden door ons deze letters “verlicht”.

Echt Monnikenwerk dus!

Natuurlijk begint dat Efteling Alfabet met de A als toegangspoort!

Elke letter een eigen verhaaltje of verwijzing. De K is opgebouwd uit onderdelen van het bekende stoomtreintje Aagje, dat in de Efteling rijdt.